PSYCHOLOG
Działania psychologa w Centrum Edukacyjno-Terapeutycznym oraz NRPP obejmują diagnozę psychologiczną, terapię indywidualną oraz wsparcie psychologiczne w grupach, a także współpracę z wychowawcami i innymi terapeutami oraz ścisłą współpracę z rodzicami i opiekunami naszych podopiecznych.
Już od pierwszych dni spędzonych w Ośrodku, rozpoczyna się proces diagnozy psychologicznej wychowanka. Jednym z niezbędnych kroków diagnostycznych jest przeprowadzenie wywiadu z rodzicami i opiekunami dotyczącego ogólnego rozwoju i funkcjonowania dziecka w rodzinie. W kolejnych etapach określany jest poziom funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego wychowanka.
Wykorzystywane metody diagnostyczne to:
- wywiad i obserwacja psychologiczna,
- testy i kwestionariusze psychometryczne
Uzyskane wyniki są integralną częścią całościowej diagnozy funkcjonalnej wychowanka, która konstruowana jest wraz z innymi specjalistami pracującymi z osobą z niepełnosprawnością (logopedą, wychowawcą, rehabilitantem). Na tej podstawie konstruowany jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny wychowanka, który określa cele, jakie będą realizowane podczas terapii indywidualnej z psychologiem.
W ramach terapii indywidualnej prowadzone są zajęcia, mające na celu:
- optymalizację funkcjonowania poznawczego
- usprawnianie funkcjonowania zmysłów
- poprawę funkcjonowania emocjonalno-społecznego wychowanka
- stymulacja właściwych zachowań społecznych
- usprawnianie umiejętności komunikacyjnych
Zajęcia odbywają się w atmosferze akceptacji oraz bezpieczeństwa, a ich forma oraz stosowane metody dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości podopiecznych. Oferowane formy terapii to zajęcia indywidualne, grupowe oraz obserwacje i wsparcie psychologa w czasie zajęć grupowych.
LOGOPEDA (NEUROLOGOPEDA)
Zajęcia logopedyczne przeznaczone są dla dzieci, które wykazują nieprawidłowości w rozwoju mowy i komunikacji językowej o różnym podłożu. Oddziaływania terapeutyczne skierowane są do dzieci już od wczesnego dzieciństwa.
Terapią logopedyczną objęte są dzieci obciążone neurologicznie, z zespołami
genetycznymi, wcześniaki, z afazją, z uszkodzeniami słuchu, z opóźnionym
rozwojem mowy o różnej etiologii, z zaburzeniami w przyjmowaniu pokarmów.
W zależności od przyczyn, potrzeb i deficytów rozwojowych danego dziecka
wdrażane są różne metody i techniki logopedyczne mające na celu:
- rozwijanie mowy czynnej i biernej,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, językowej często kulturowej czy też
społecznej,
- zwiększenie umiejętności komunikowania własnych potrzeb, również przy
pomocy komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
- rozwijanie i usprawnianie prawidłowej artykulacji,
-usprawnianie motoryki aparatu mowy w tym aparatu oddechowego i
fonacyjnego,
- stymulację traktu ustno-twarzowego w zakresie poprawy napięcia
mięśniowego,
- stymulację integracji odruchów ustno- twarzowych,
- usprawnianie w zakresie funkcji prymarnych oraz pokarmowych.
Jak najwcześniejsze objęcie dziecka pomocą logopedyczną ma na celu
umożliwienie mu jak najlepszego rozwoju funkcji związanych z mówieniem i
komunikacją.
Podczas pracy logopedycznej, w większości przypadków, nie jest stosowana
strikte jedna metoda, często ze względu na złożoność zaburzeń dobierane są
różne metody, które się wzajemnie uzupełniają, aby jak najlepiej pomóc
dzieciom.
W zależności od wieku dziecka, jego możliwości, predyspozycji i potrzeb
zajęcia prowadzone są w różnych formach, głównie w formie zabawowej i są
urozmaicone atrakcyjnymi dla dzieci środkami dydaktycznymi.
Logopedzi często pracują w zespole z innymi specjalistami m.in. z
fizjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej, psychologiem, pedagogiem aby
odpowiednio dostosować program terapii do potrzeb danego dziecka.
Bardzo nowoczesną metodą prowadzoną w naszych placówkach jest metoda elektrostymulacji. Jest to metoda wspomagająca proces terapii logopedycznej. Zabieg polega na przepływie prądu o bardzo niskim natężeniu przez mięśnie. To metoda pobudzająca i pozwalająca wzmocnić uszkodzone lub osłabione mięśnie podniebienia miękkiego, języka, warg. Elektrostymulacja oddziałuje na cały aparat artykulacyjny, zmusza go do większego wysiłku, a tym samym zdecydowanie
usprawnia realizację poszczególnych głosek.
REHABILITACJA
Rehabilitacja ruchowa w naszych placówkach przeznaczona jest dla wychowanków z zaburzeniami neurologicznymi i ortopedycznymi, które mogą odpowiadać za objawy takie jak:
- zaburzenia czucia
- zaburzenia napięcia mięśniowego (spastyczność lub wiotkość mięśniowa)
- ruchy mimowolne(takie jak np. drżenia czy pląsawica)
- zaburzenia koordynacji ruchowej
- zaburzenia równowagi
- niedowłady i porażenia
- trudności z koncentracją uwagi
- trudności z przemieszczaniem się
- wady postawy w obrębie stawów kręgosłupa (skolioza, pogłębienie się fizjologicznych krzywizn kręgosłupa lub ich spłaszczenie)czy kończyn dolnych,
- wady klatki piersiowej
- przykurcze mięśniowe i stawowe
- ograniczenia ruchomości
Wychowankowie uczestniczący w zajęciach z rehabilitantem mają przeprowadzoną diagnozę, która umożliwia indywidualne podejście do dziecka i rozeznanie swoistych potrzeb i możliwości wychowanka.
W czasie zajęć indywidualnych rehabilitanci stosują różne metody terapii, wśród nich:
- Integracja Sensoryczna,
- Metodę Vojty
- Terapię manualną,
- Elementy metod neurorozwojowych jak: NDT Bobath, Metoda PNF (proprioceptive neuromuscular facilitation)
- Elementy Kinezjologii Edukacyjnej
- Elementy Terapii Taktylnej
- Elementy Terapii powięziowej,
- Ćwiczenia bierne i czynno- bierne
- Ćwiczenia wspomagane i samowspomagane
- Ćwiczenia prowadzone
- Ćwiczenia izometryczne
- Ćwiczenia oddechowe
- Ćwiczenia w odciążeniu
- Gimnastyka korekcyjna
- Gry i zabawy ruchowe
- Taping rehabilitacyjny
- Masaż klasyczny
W pracy z podopiecznymi Ośrodka oraz NRPP rehabilitanci postawili sobie główne cele terapii:
– przywracanie i utrzymanie w miarę możliwości zaburzonych funkcji,
– korygowanie istniejących zaburzeń motorycznych,
-pobudzenie oraz poprawa czynnościowa układu nerwowego, oddechowego i sercowo-naczyniowego
– przystosowanie do jak największej samodzielności i wdrażanie do życia społecznego
– poprawa jakości życia
– osiągnięcie w miarę możliwości dziecka długofalowego, prawidłowego rozwoju fizjologicznego
– zminimalizowanie objawów niepełnosprawności w przyszłości
Zajęcia z rehabilitantem prowadzone są w specjalnie przygotowanej i wyposażonej w profesjonalny sprzęt sali rehabilitacyjnej. Są to indywidualne zajęcia, w czasie których dobierane są zadania i aktywności na miarę potrzeb i możliwości każdego wychowanka.
TERAPIA SI
Terapia integracji sensorycznej jest przeznaczona dla dzieci, u których pojawiają się objawy zaburzeń w przetwarzaniu informacji zmysłowych. W związku z tym zachowanie dziecka jest nieprawidłowe w odpowiedzi na informacją z otoczenia. Gdy występują zaburzenia w odbiorze i rozumieniu sygnałów pochodzących ze zmysłów, istnieje możliwość zaburzenia rozwoju poznawczego, motorycznego, a nawet społecznego. Terapia funkcji sensorycznych jest wskazana dla dzieci zarówno w wieku niemowlęcym, przedszkolnym, jak i szkolnym.
Integracja Sensoryczna przeznaczona jest dla dzieci, które:
- mają wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe
- dolegliwości ze strony narządów zmysłów (np. zaburzenia widzenia, zaburzenia słuchu czy utrata odczuwania smaku),
- posiadają opóźniony rozwój motoryki dużej, np. dzieci mało sprawne ruchowo, mające kłopoty z bieganiem, postawą
- przejawiają nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem
- mają problemy w zakresie samoobsługi, np. kłopoty z ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł
- nie lubią mycia twarzy, włosów, uszu, a także nie lubią obcinania paznokci i włosów
- posiadają opóźniony rozwój mowy
- prezentują zaburzenia równowagi: dziecko ciągle upada, chwieje się, potyka, przewraca
- są nadruchliwe, znajdują się w nieustannym ruchu (biegają, kręcą się, huśtają)
- mają trudności z koncentracją uwagi
- są nadwrażliwe na bodźce dotykowe, np. mycie się, noszenie butów, skarpetek
- przejawiają nieprawidłowe reakcje na ból, mają obniżony próg bólu
- nie lubią zabaw ruchowych, gier sportowych
- często chodzą na palcach
- posiadają problemy emocjonalne (nadpobudliwość emocjonalna, labilność emocji, reakcje lękowe, dziecko jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, trudno jest skłonić je do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi, jest uparte, negatywnie nastawione do proponowanych aktywności)
- Zebrane w ten sposób informacje
pozwalają terapeucie zdiagnozować gdzie dokładnie leży problem i
opracować szczegółowy plan terapii dla danego dziecka.
W terapii SI stosuje się liczne pomoce takie jak: hamaki, platformy, wałki i trapezy podwieszane, piłki o różnych średnicach, deskorolki, specjalne szczotki i materiały różnej faktury do stymulacji dotykowej, materiały do stymulacji wzrokowej, węchowej, smakowej, słuchowej – wszystko to odbywa się w odpowiednio przygotowanej sali.
Celem terapii integracji sensorycznej jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych. Proces ten ma dostarczyć aparatowi sensorycznemu odpowiednią ilość i jakość bodźców, aby na ich podstawie mózg nauczył się właściwego reagowania i wykształcił prawidłowe reakcje adaptacyjne.
Terapia integracji sensorycznej nie jest wyuczonym stale powtarzanym schematem ćwiczeń, ale sztuką ciągłej analizy zachowania dziecka i permanentnego doboru i modyfikacji stosowanych zadań, pamiętając, że motywacją do ćwiczeń każdego dziecka jest chęć zabawy, doznania przyjemności, zaspokojenia swojej rozwojowej potrzeby ruchu.
SURDOPEDAGOGIKA
Cele surdopedagogiki:
Nadrzędnym celem surdopedagogiki jest przygotowanie osób z wadą słuchu do funkcjonowania w warunkach życiowo zmienionych, na skutek istniejącej wady i do możliwie samodzielnego życia.
HIPOTERAPIA
Hipoterapia to metoda rehabilitacji psychoruchowej, która odbywa się przy udziale koni. Ma zastosowanie w każdym wieku, jednak wykorzystywana jest szczególnie w rehabilitacji dzieci i młodzieży. Dla najmłodszych, kontakt z koniem jest często niezastąpionym źródłem pomocy, dlatego warto poznać możliwości i korzyści płynące z obcowania z tymi zwierzętami. Dzięki hipoterapii pacjentom może być łatwiej pokonywać lęki, budować więzi, wyrażać swoje emocje i komunikować się ze światem. Rehabilitacja poprzez hipoterapię pomaga nie tylko dzieciom zmagającym się z autyzmem, zespołem Downa czy porażeniem mózgowym, ale także z nieprawidłowym wzorcem chodu czy po amputacjach.
Celem hipoterapii
normalizacja napięcia mięśniowego (wywołana łagodnym rytmicznym kołysaniem podczas
chodu konia oraz ciepłem jego ciała)
-kodowanie w mózgu prawidłowego wzorca ruchu miednicy podczas chodu
-hamowanie odruchów patologicznych(przez odpowiednie ułożenie lub posadzenie dziecka
na koniu)
-
doskonalenie równowagi i koordynacji wzrokowo- ruchowej, a także
orientacji w przestrzeni (konieczność utrzymania się na ruchomym
podłożu)
- poprawa reakcji obronnych (opieranie rąk na grzbiecie konia)
- stymulacja i normalizacja czucia powierzchniowego.
- zwiększenie poczucia własnej wartości
- zmniejszenie zaburzeń emocjonalnych
- rozwijanie pozytywnych kontaktów emocjonalnych.
Jest to jedna z metod rehabilitacji osób
niepełnosprawnych, a swoją specyfikację zawdzięcza koniowi biorącemu
udział w terapii. Stan dzieci poprawia się podczas jazdy konnej i
kontaktu ze zwierzęciem. Dla wielu dzieci nawiązanie uczuciowej więzi z
koniem wspomaga rozwój samodzielności i wzmacnia poczucie własnej
wartości.
Hipoterapia jest wyjątkową i niepowtarzalną metodą
usprawniania dzięki obecności konia – współterapeuty. Koń i jego ruch
dają zupełnie nowe i niespotykane w innych metodach terapeutycznych
możliwości.
Katecheza
W naszej również placówce są organizowane zajęcia z religii. Od czterech lat dzieciakom wiedzę teologiczną przyswaja wykwalifikowany oligofrenopedagog ks. Tomasz Rokosz. Dzięki jego zasługom do I Komunii Świętej przystąpiło 13 podopiecznych. W każdy pierwszy piątek miesiąca ksiądz Tomasz przychodzi z Najświętszym Sakramentem.
Dodatkowo ksiądz bardzo aktywnie prowadzi zajęcia ,cieszy się dużą aprobatą wśród podopiecznych. Często zabiera uczniów do pobliskiej Bazyliki z okazji różnych okoliczności, różaniec,droga krzyżowa czy wyjście do szopki.
Szeroki wachlarz terapeutyczny nr. 1 w regionie
OdpowiedzUsuń