poniedziałek, 17 stycznia 2022

Edukacja

Organizujemy zajęcia:

  Wczesnego Wspomagania Rozwoju

Zajęcia z wczesnego wspomagania realizowane są przez NRPP w Stróżach.            

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to określenie kompleksowych, wielospecjalistycznych oddziaływań skierowanych w stronę dzieci, u których wykryte zostały nieprawidłowości w funkcjonowaniu danej sfery (fizycznej, umysłowej, emocjonalnej, społecznej).

Wczesne wspomaganie rozwoju polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.

Realizację WWRD reguluje prawo oświatowe: Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (DZ U Poz. 1257)

 

Zasady organizacji WWRD

  • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
  • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
  • W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
  • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzi Zespół Wczesnego Wspomagania rozwoju dziecka, który powoływany jest przez dyrektora placówki, gdzie będzie się ono odbywało.

 

 


                       




 Zajęcia Rewalidacyjno- Wychowawcze 


Zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi objęte są dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych zespołowych lub indywidualnych wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Wychowankowie, którzy należą do zespołów rewalidacyjno-wychowawczych,  uczestniczą w zajęciach grupowych prowadzonych przez  wychowawcę. W zespole jest maksymalnie 4 osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnikami tych zajęć mogą być dzieci i młodzież od 3 do 25 roku  życia.

Terapia odbywa się w oparciu o indywidualny program zajęć rewalidacyjno -wychowawczych.

Każdy wychowanek objęty jest terapią w zależności od potrzeb m.in. logopedyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, hipoterapią,

W czasie zajęć wykorzystywane są różne metody terapeutyczne:


  • Metoda stymulacji polisensorycznej – Poranny krąg
  • Program Aktywności M. i Ch. Knillów
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
  • Komunikacja alternatywna
  • Zajęcia z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
  • Zajęcia muzyczno- rytmiczne
  • Zajęcia stymulujące zmysły
  • Hipoterapia
  • Stymulacja traktu ustno-twarzowego

Wychowawcy i opiekunowie towarzyszą wychowankom z zespołów rewalidacyjnych, w każdej codziennej czynności. Wspierają rozwój motoryczny, rozwój poznawczy oraz umiejętności komunikacyjne. Wspólnie spędzają czas w trakcie terapii, czynnościach samoobsługowych i w czasie odpoczynku.

Nauczyciele – oligofrenopedagodzy, specjaliści wspierają swoich podopiecznych, ściśle współpracując z rodzicami i opiekunami wychowanków.


       Grupa  Rewalidacyjno-Wychowawcza JEŻYKI
 
 
 




        Grupa  Rewalidacyjno-Wychowawcza MISIE 
 
 













Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne


Zajęcia edukacyjno – terapeutyczne  prowadzone są  dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

Nauka odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz IPET (indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny). Zarówno Grupa SKRZATY jak i PSZCZÓŁKI (z NRPP w Stróżach) realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego.

W czasie zajęć grupowych wychowawca pracuje z wychowankami następującymi metodami:

  • Metoda M. i Ch. Knillów
  • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
  • Stymulacja i poznanie polisensoryczne
  • Metoda praktycznego działania
  • Terapia Snoezelen 
  • Metoda pracy twórczej
  • Kinezjologia edukacyjna
  • Pedagogika zabawy
  • Arteterapia
  • Zajęcia integrujące grupę
  • Muzykoterapia
  • Metoda Dobrego Startu
  • Integracja Sensoryczna
  • Trening Umiejętności Społecznych
  • Logorytmika

Celem naszych wszystkich oddziaływań jest umożliwienie i wsparcie wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku na miarę jego możliwości.  Każdy wychowanek ma stworzony własny Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, w którym zawarte są indywidualne cele terapeutyczne. Właściwie dobrana terapia zwiększa szansę na korygowanie niedostatków rozwojowych    i stymulacje wszystkich sfer rozwojowych dziecka. Uczestniczenie w zajęciach grupowych kształtuje kompetencje społeczne i umiejętności współdziałania z rówieśnikami. Wychowawcy stwarzają możliwości do poznania świata, zarówno tego, który jest najbliżej nas, jak i tego,  który jest daleko. Wychowankowie doskonalą i nabywają umiejętności komunikacyjne, zarówno komunikacji werbalnej, jak i komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz umiejętności szkolne. Podopieczni poprzez uczestniczenie w różnorodnych zajęciach mogą odkryć swoje zainteresowania i własne mocne strony, wejść w interakcje z rówieśnikami i budować poczucie własnej wartości poprzez możliwość samorealizacji i wyrażania siebie. 

Grupa edukacyjna SKRZATY









                    
Grupa edukacyjna TYGRYSKI
 



















               Grupa edukacyjna PSZCZÓŁKI


 













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz