Organizujemy zajęcia:
Wczesnego Wspomagania Rozwoju
Zajęcia z wczesnego wspomagania realizowane są przez NRPP w Stróżach.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to określenie kompleksowych, wielospecjalistycznych oddziaływań skierowanych w stronę dzieci, u których wykryte zostały nieprawidłowości w funkcjonowaniu danej sfery (fizycznej, umysłowej, emocjonalnej, społecznej).
Wczesne wspomaganie rozwoju polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.
Realizację WWRD reguluje prawo oświatowe: Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (DZ U Poz. 1257)
Zasady organizacji WWRD
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzi Zespół Wczesnego Wspomagania rozwoju dziecka, który powoływany jest przez dyrektora
placówki, gdzie będzie się ono odbywało.
Zajęcia Rewalidacyjno- Wychowawcze
Zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi objęte są dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych zespołowych lub indywidualnych wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Wychowankowie, którzy należą do zespołów rewalidacyjno-wychowawczych, uczestniczą w zajęciach grupowych prowadzonych przez wychowawcę. W zespole jest maksymalnie 4 osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnikami tych zajęć mogą być dzieci i młodzież od 3 do 25 roku życia.
Terapia odbywa się w oparciu o indywidualny program zajęć rewalidacyjno -wychowawczych.
Każdy wychowanek objęty jest terapią w zależności od potrzeb m.in. logopedyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, hipoterapią,
W czasie zajęć wykorzystywane są różne metody terapeutyczne:
- Metoda stymulacji polisensorycznej – Poranny krąg
- Program Aktywności M. i Ch. Knillów
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- Komunikacja alternatywna
- Zajęcia z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
- Zajęcia muzyczno- rytmiczne
- Zajęcia stymulujące zmysły
- Hipoterapia
- Stymulacja traktu ustno-twarzowego
Wychowawcy i opiekunowie towarzyszą wychowankom z zespołów rewalidacyjnych, w każdej codziennej czynności. Wspierają rozwój motoryczny, rozwój poznawczy oraz umiejętności komunikacyjne. Wspólnie spędzają czas w trakcie terapii, czynnościach samoobsługowych i w czasie odpoczynku.
Nauczyciele – oligofrenopedagodzy, specjaliści wspierają swoich podopiecznych, ściśle współpracując z rodzicami i opiekunami wychowanków.
Zajęcia edukacyjno – terapeutyczne prowadzone są dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.
Nauka
odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia uczniów z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz
IPET (indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny). Zarówno Grupa SKRZATY jak i PSZCZÓŁKI (z NRPP w Stróżach) realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego.
W czasie zajęć grupowych wychowawca pracuje z wychowankami następującymi metodami:
- Metoda M. i Ch. Knillów
- Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
- Stymulacja i poznanie polisensoryczne
- Metoda praktycznego działania
- Terapia Snoezelen
- Metoda pracy twórczej
- Kinezjologia edukacyjna
- Pedagogika zabawy
- Arteterapia
- Zajęcia integrujące grupę
- Muzykoterapia
- Metoda Dobrego Startu
- Integracja Sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- Logorytmika
Celem naszych wszystkich oddziaływań jest umożliwienie i wsparcie wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku na miarę jego możliwości. Każdy wychowanek ma stworzony własny Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, w którym zawarte są indywidualne cele terapeutyczne. Właściwie dobrana terapia zwiększa szansę na korygowanie niedostatków rozwojowych i stymulacje wszystkich sfer rozwojowych dziecka. Uczestniczenie w zajęciach grupowych kształtuje kompetencje społeczne i umiejętności współdziałania z rówieśnikami. Wychowawcy stwarzają możliwości do poznania świata, zarówno tego, który jest najbliżej nas, jak i tego, który jest daleko. Wychowankowie doskonalą i nabywają umiejętności komunikacyjne, zarówno komunikacji werbalnej, jak i komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz umiejętności szkolne. Podopieczni poprzez uczestniczenie w różnorodnych zajęciach mogą odkryć swoje zainteresowania i własne mocne strony, wejść w interakcje z rówieśnikami i budować poczucie własnej wartości poprzez możliwość samorealizacji i wyrażania siebie.
Grupa edukacyjna SKRZATY
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz