poniedziałek, 17 stycznia 2022

Aktualności

 

Terapie

 PSYCHOLOG

 

Działania psychologa w Centrum Edukacyjno-Terapeutycznym oraz NRPP  obejmują diagnozę psychologiczną, terapię indywidualną oraz wsparcie psychologiczne w grupach, a także współpracę z wychowawcami i innymi terapeutami  oraz ścisłą współpracę z rodzicami i opiekunami naszych podopiecznych.

Już od pierwszych dni spędzonych w Ośrodku, rozpoczyna się proces diagnozy psychologicznej wychowanka. Jednym z niezbędnych kroków diagnostycznych jest przeprowadzenie wywiadu z rodzicami i opiekunami dotyczącego ogólnego rozwoju i funkcjonowania dziecka w rodzinie. W kolejnych etapach określany jest poziom funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego wychowanka.

Wykorzystywane metody diagnostyczne to:

  • wywiad i obserwacja psychologiczna,
  • testy i kwestionariusze psychometryczne

Uzyskane wyniki są integralną częścią całościowej diagnozy funkcjonalnej wychowanka, która konstruowana jest wraz z innymi specjalistami pracującymi z osobą z niepełnosprawnością (logopedą, wychowawcą, rehabilitantem). Na tej podstawie konstruowany jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny wychowanka, który określa cele, jakie będą realizowane podczas terapii indywidualnej z psychologiem.

W ramach terapii indywidualnej prowadzone są zajęcia, mające na celu:

  • optymalizację funkcjonowania poznawczego
  • usprawnianie funkcjonowania zmysłów
  • poprawę funkcjonowania emocjonalno-społecznego wychowanka
  • stymulacja właściwych zachowań społecznych
  • usprawnianie umiejętności komunikacyjnych

Zajęcia odbywają się w atmosferze akceptacji oraz bezpieczeństwa, a ich forma oraz stosowane metody dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości podopiecznych. Oferowane formy terapii to zajęcia indywidualne, grupowe oraz obserwacje i wsparcie psychologa w czasie zajęć grupowych.


 





 

 

LOGOPEDA (NEUROLOGOPEDA)

 Zajęcia logopedyczne przeznaczone są dla dzieci, które wykazują nieprawidłowości w rozwoju mowy i komunikacji językowej o różnym podłożu. Oddziaływania terapeutyczne skierowane są do dzieci już od wczesnego dzieciństwa.


Terapią logopedyczną objęte są dzieci obciążone neurologicznie, z zespołami
genetycznymi, wcześniaki, z afazją, z uszkodzeniami słuchu, z opóźnionym
rozwojem mowy o różnej etiologii, z zaburzeniami w przyjmowaniu pokarmów.
W zależności od przyczyn, potrzeb i deficytów rozwojowych danego dziecka
wdrażane są różne metody i techniki logopedyczne mające na celu:
- rozwijanie mowy czynnej i biernej,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, językowej często kulturowej czy też
społecznej,
- zwiększenie umiejętności komunikowania własnych potrzeb, również przy
pomocy komunikacji wspomagającej i alternatywnej,
- rozwijanie i usprawnianie prawidłowej artykulacji,
-usprawnianie motoryki aparatu mowy w tym aparatu oddechowego i
fonacyjnego,
- stymulację traktu ustno-twarzowego w zakresie poprawy napięcia
mięśniowego,
- stymulację integracji odruchów ustno- twarzowych,
- usprawnianie w zakresie funkcji prymarnych oraz pokarmowych.


Jak najwcześniejsze objęcie dziecka pomocą logopedyczną ma na celu
umożliwienie mu jak najlepszego rozwoju funkcji związanych z mówieniem i
komunikacją.
Podczas pracy logopedycznej, w większości przypadków, nie jest stosowana
strikte jedna metoda, często ze względu na złożoność zaburzeń dobierane są
różne metody, które się wzajemnie uzupełniają, aby jak najlepiej pomóc
dzieciom.

W zależności od wieku dziecka, jego możliwości, predyspozycji i potrzeb
zajęcia prowadzone są w różnych formach, głównie w formie zabawowej i są
urozmaicone atrakcyjnymi dla dzieci środkami dydaktycznymi.
Logopedzi często pracują w zespole z innymi specjalistami m.in. z
fizjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej, psychologiem, pedagogiem aby
odpowiednio dostosować program terapii do potrzeb danego dziecka.

Bardzo nowoczesną  metodą prowadzoną w naszych placówkach jest metoda elektrostymulacji. Jest  to metoda wspomagająca proces terapii logopedycznej. Zabieg polega na przepływie prądu o bardzo niskim natężeniu przez mięśnie. To metoda pobudzająca i pozwalająca wzmocnić uszkodzone lub osłabione mięśnie podniebienia miękkiego, języka, warg. Elektrostymulacja oddziałuje na cały aparat artykulacyjny, zmusza go do większego wysiłku, a tym samym zdecydowanie
usprawnia realizację poszczególnych głosek.



 

 



REHABILITACJA

 

Rehabilitacja ruchowa w naszych placówkach przeznaczona jest dla wychowanków z zaburzeniami neurologicznymi i ortopedycznymi, które mogą odpowiadać za objawy takie jak:

  • zaburzenia czucia
  • zaburzenia napięcia mięśniowego (spastyczność lub wiotkość mięśniowa)
  • ruchy mimowolne(takie jak np. drżenia czy pląsawica)
  • zaburzenia koordynacji ruchowej
  • zaburzenia równowagi
  • niedowłady i porażenia
  • trudności z koncentracją uwagi
  • trudności z przemieszczaniem się
  • wady postawy w obrębie stawów kręgosłupa (skolioza, pogłębienie się fizjologicznych krzywizn kręgosłupa lub ich spłaszczenie)czy kończyn dolnych,
  • wady klatki piersiowej
  • przykurcze mięśniowe i stawowe
  • ograniczenia ruchomości

Wychowankowie uczestniczący w zajęciach z rehabilitantem mają przeprowadzoną diagnozę, która umożliwia indywidualne podejście do dziecka i rozeznanie swoistych potrzeb i możliwości wychowanka.


W czasie zajęć indywidualnych rehabilitanci stosują różne metody terapii, wśród nich:

  • Integracja Sensoryczna,
  • Metodę Vojty
  • Terapię manualną,
  • Elementy metod neurorozwojowych jak: NDT Bobath, Metoda PNF (proprioceptive neuromuscular facilitation)
  • Elementy Kinezjologii Edukacyjnej
  • Elementy Terapii Taktylnej
  • Elementy Terapii powięziowej,
  • Ćwiczenia bierne i czynno- bierne
  • Ćwiczenia wspomagane i samowspomagane
  • Ćwiczenia prowadzone
  • Ćwiczenia izometryczne
  • Ćwiczenia oddechowe
  • Ćwiczenia w odciążeniu
  • Gimnastyka korekcyjna
  • Gry i zabawy ruchowe
  • Taping rehabilitacyjny
  • Masaż klasyczny


W pracy z podopiecznymi Ośrodka oraz NRPP rehabilitanci postawili sobie główne cele terapii:

– przywracanie i utrzymanie w miarę możliwości zaburzonych funkcji,

– korygowanie istniejących zaburzeń motorycznych,

-pobudzenie oraz poprawa czynnościowa układu nerwowego, oddechowego i sercowo-naczyniowego

– przystosowanie do jak największej samodzielności i wdrażanie do życia społecznego

– poprawa jakości życia

– osiągnięcie w miarę możliwości dziecka długofalowego, prawidłowego rozwoju fizjologicznego

– zminimalizowanie objawów niepełnosprawności w przyszłości

Zajęcia z rehabilitantem prowadzone są w specjalnie przygotowanej i wyposażonej w profesjonalny sprzęt sali rehabilitacyjnej. Są to indywidualne zajęcia, w czasie których dobierane są zadania i aktywności na miarę potrzeb i możliwości każdego wychowanka.











 



 

TERAPIA SI

 

Terapia integracji sensorycznej jest przeznaczona dla dzieci, u których pojawiają się objawy zaburzeń w przetwarzaniu informacji zmysłowych. W związku z tym zachowanie dziecka jest nieprawidłowe w odpowiedzi na informacją z otoczenia. Gdy występują zaburzenia w odbiorze i rozumieniu sygnałów pochodzących ze zmysłów, istnieje możliwość zaburzenia rozwoju poznawczego, motorycznego, a nawet społecznego. Terapia funkcji sensorycznych jest wskazana dla dzieci zarówno w wieku niemowlęcym, przedszkolnym, jak i szkolnym.

Integracja Sensoryczna przeznaczona jest dla dzieci, które:

  • mają wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe
  • dolegliwości ze strony narządów zmysłów (np. zaburzenia widzenia, zaburzenia słuchu czy utrata odczuwania smaku),
  • posiadają opóźniony rozwój motoryki dużej, np. dzieci mało sprawne ruchowo, mające kłopoty z bieganiem, postawą
  • przejawiają nienaturalny lęk przed wysokością, ruchem, upadkiem
  • mają problemy w zakresie samoobsługi, np. kłopoty z ubieraniem się, zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł
  • nie lubią mycia twarzy, włosów, uszu, a także nie lubią obcinania paznokci i włosów
  • posiadają opóźniony rozwój mowy
  • prezentują zaburzenia równowagi: dziecko ciągle upada, chwieje się, potyka, przewraca
  • są nadruchliwe, znajdują się w nieustannym ruchu (biegają, kręcą się, huśtają)
  • mają trudności z koncentracją uwagi
  • są nadwrażliwe na bodźce dotykowe, np. mycie się, noszenie butów, skarpetek
  • przejawiają nieprawidłowe reakcje na ból, mają obniżony próg bólu
  • nie lubią zabaw ruchowych, gier sportowych
  • często chodzą na palcach
  • posiadają problemy emocjonalne (nadpobudliwość emocjonalna, labilność emocji, reakcje lękowe, dziecko jest nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, trudno jest skłonić je do współpracy z dorosłym lub współdziałania z innymi dziećmi, jest uparte, negatywnie nastawione do proponowanych aktywności) 
  • Zebrane w ten sposób informacje pozwalają terapeucie zdiagnozować gdzie dokładnie leży problem i opracować szczegółowy plan terapii dla danego dziecka.

    W terapii SI stosuje się liczne pomoce takie jak: hamaki, platformy, wałki i trapezy podwieszane, piłki o różnych średnicach, deskorolki, specjalne szczotki i materiały różnej faktury do stymulacji dotykowej, materiały do stymulacji wzrokowej, węchowej, smakowej, słuchowej – wszystko to odbywa się w odpowiednio przygotowanej sali.

    Celem terapii integracji sensorycznej jest stymulacja centralnego układu nerwowego poprzez pobudzanie receptorów zmysłowych. Proces ten ma dostarczyć aparatowi sensorycznemu odpowiednią ilość i jakość bodźców, aby na ich podstawie mózg nauczył się właściwego reagowania i wykształcił prawidłowe reakcje adaptacyjne.


Terapia integracji sensorycznej nie jest wyuczonym stale powtarzanym schematem ćwiczeń, ale sztuką ciągłej analizy zachowania dziecka i permanentnego doboru i modyfikacji stosowanych zadań, pamiętając, że motywacją do ćwiczeń każdego dziecka jest chęć zabawy, doznania przyjemności, zaspokojenia swojej rozwojowej potrzeby ruchu.






 

 

SURDOPEDAGOGIKA

 

Surdopedagogika to szczegółowy dział pedagogiki specjalnej wspierający osoby z wadą słuchu.
Ma potrójny charakter: - nauka teoretyczna- konstruuje podstawy teoretyczne rehabilitacji, edukacji i
wychowania osób z wadą słuchu - nauka praktyczna- formułuje metodyczne podstawy działalności
rehabilitacyjnej proponując optymalne metody i techniki pracy - sztuka- zakłada twórcze podejście do
procesu rehabilitacji. Naczelnym celem pracy surdopedagoga jest przygotowanie osoby w wadą słuchu do
jak najlepszego funkcjonowania w życiu społecznym, a przede wszystkim do samodzielnego życia.

 Cele surdopedagogiki:

  • przywracanie sprawności uszkodzonego zmysłu słuchu poprzez umożliwianie korzystania z posiadanych resztek słuchowych drogą odpowiednich ćwiczeń, stymulację nerwu słuchowego i centralnego układu nerwowego, a także przez zastosowanie wszczepu ślimakowego.
  • Przywracanie sprawności psychicznej przez usprawnianie procesów poznawczych, zaburzonych wskutek ograniczenia percepcji słuchowej, w tym mowy dźwiękowej.

    Nadrzędnym celem surdopedagogiki jest przygotowanie osób z wadą słuchu do funkcjonowania w warunkach życiowo zmienionych, na skutek istniejącej wady i do możliwie samodzielnego życia. 




     

     

  • HIPOTERAPIA

     

    Hipoterapia to metoda rehabilitacji psychoruchowej, która odbywa się przy udziale koni. Ma zastosowanie w każdym wieku, jednak wykorzystywana jest szczególnie w rehabilitacji dzieci i młodzieży. Dla najmłodszych, kontakt z koniem jest często niezastąpionym źródłem pomocy, dlatego warto poznać możliwości i korzyści płynące z obcowania z tymi zwierzętami. Dzięki hipoterapii pacjentom może być łatwiej pokonywać lęki, budować więzi, wyrażać swoje emocje i komunikować się ze światem. Rehabilitacja poprzez hipoterapię pomaga nie tylko dzieciom zmagającym się z autyzmem, zespołem Downa czy porażeniem mózgowym, ale także z nieprawidłowym wzorcem chodu czy po amputacjach. 

     

     Celem hipoterapii

     normalizacja napięcia mięśniowego (wywołana łagodnym rytmicznym kołysaniem podczas
    chodu konia oraz ciepłem jego ciała)
    -kodowanie w mózgu prawidłowego wzorca ruchu miednicy podczas chodu
    -hamowanie odruchów patologicznych(przez odpowiednie ułożenie lub posadzenie dziecka
    na koniu)
    - doskonalenie równowagi i koordynacji wzrokowo- ruchowej, a także orientacji w przestrzeni (konieczność utrzymania się na ruchomym podłożu)
    - poprawa reakcji obronnych (opieranie rąk na grzbiecie konia)
    - stymulacja i normalizacja czucia powierzchniowego.
    - zwiększenie poczucia własnej wartości
    - zmniejszenie zaburzeń emocjonalnych
    - rozwijanie pozytywnych kontaktów emocjonalnych.

    Jest  to jedna z metod rehabilitacji osób niepełnosprawnych, a swoją specyfikację zawdzięcza koniowi biorącemu udział w terapii. Stan dzieci poprawia się podczas jazdy konnej i kontaktu ze zwierzęciem. Dla wielu dzieci nawiązanie uczuciowej więzi z koniem wspomaga rozwój samodzielności i wzmacnia poczucie własnej wartości.
    Hipoterapia jest wyjątkową i niepowtarzalną metodą usprawniania dzięki obecności konia – współterapeuty.  Koń i jego ruch dają zupełnie nowe i niespotykane w innych metodach terapeutycznych możliwości.

     

     

    Katecheza

    W naszej również placówce są organizowane zajęcia z religii. Od czterech lat dzieciakom  wiedzę teologiczną przyswaja wykwalifikowany oligofrenopedagog ks. Tomasz Rokosz. Dzięki jego zasługom do I Komunii Świętej przystąpiło 13 podopiecznych. W każdy pierwszy piątek miesiąca ksiądz Tomasz przychodzi z Najświętszym Sakramentem.

    Dodatkowo ksiądz bardzo aktywnie prowadzi zajęcia ,cieszy się dużą aprobatą wśród  podopiecznych. Często zabiera uczniów do pobliskiej Bazyliki z okazji różnych okoliczności, różaniec,droga krzyżowa czy wyjście do szopki.



                              





     







     





    Edukacja

    Organizujemy zajęcia:

      Wczesnego Wspomagania Rozwoju

    Zajęcia z wczesnego wspomagania realizowane są przez NRPP w Stróżach.            

    Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to określenie kompleksowych, wielospecjalistycznych oddziaływań skierowanych w stronę dzieci, u których wykryte zostały nieprawidłowości w funkcjonowaniu danej sfery (fizycznej, umysłowej, emocjonalnej, społecznej).

    Wczesne wspomaganie rozwoju polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.

    Realizację WWRD reguluje prawo oświatowe: Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju (DZ U Poz. 1257)

     

    Zasady organizacji WWRD

    • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
    • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
    • W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
    • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzi Zespół Wczesnego Wspomagania rozwoju dziecka, który powoływany jest przez dyrektora placówki, gdzie będzie się ono odbywało.

     

     


                           




     Zajęcia Rewalidacyjno- Wychowawcze 


    Zajęciami rewalidacyjno – wychowawczymi objęte są dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych zespołowych lub indywidualnych wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

    Wychowankowie, którzy należą do zespołów rewalidacyjno-wychowawczych,  uczestniczą w zajęciach grupowych prowadzonych przez  wychowawcę. W zespole jest maksymalnie 4 osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnikami tych zajęć mogą być dzieci i młodzież od 3 do 25 roku  życia.

    Terapia odbywa się w oparciu o indywidualny program zajęć rewalidacyjno -wychowawczych.

    Każdy wychowanek objęty jest terapią w zależności od potrzeb m.in. logopedyczną, psychologiczną, rehabilitacyjną, hipoterapią,

    W czasie zajęć wykorzystywane są różne metody terapeutyczne:


    • Metoda stymulacji polisensorycznej – Poranny krąg
    • Program Aktywności M. i Ch. Knillów
    • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
    • Komunikacja alternatywna
    • Zajęcia z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
    • Zajęcia muzyczno- rytmiczne
    • Zajęcia stymulujące zmysły
    • Hipoterapia
    • Stymulacja traktu ustno-twarzowego

    Wychowawcy i opiekunowie towarzyszą wychowankom z zespołów rewalidacyjnych, w każdej codziennej czynności. Wspierają rozwój motoryczny, rozwój poznawczy oraz umiejętności komunikacyjne. Wspólnie spędzają czas w trakcie terapii, czynnościach samoobsługowych i w czasie odpoczynku.

    Nauczyciele – oligofrenopedagodzy, specjaliści wspierają swoich podopiecznych, ściśle współpracując z rodzicami i opiekunami wychowanków.


           Grupa  Rewalidacyjno-Wychowawcza JEŻYKI
     
     
     




            Grupa  Rewalidacyjno-Wychowawcza MISIE 
     
     













    Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne


    Zajęcia edukacyjno – terapeutyczne  prowadzone są  dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną.

    Nauka odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz IPET (indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny). Zarówno Grupa SKRZATY jak i PSZCZÓŁKI (z NRPP w Stróżach) realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego.

    W czasie zajęć grupowych wychowawca pracuje z wychowankami następującymi metodami:

    • Metoda M. i Ch. Knillów
    • Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
    • Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
    • Stymulacja i poznanie polisensoryczne
    • Metoda praktycznego działania
    • Terapia Snoezelen 
    • Metoda pracy twórczej
    • Kinezjologia edukacyjna
    • Pedagogika zabawy
    • Arteterapia
    • Zajęcia integrujące grupę
    • Muzykoterapia
    • Metoda Dobrego Startu
    • Integracja Sensoryczna
    • Trening Umiejętności Społecznych
    • Logorytmika

    Celem naszych wszystkich oddziaływań jest umożliwienie i wsparcie wszechstronnego rozwoju każdemu dziecku na miarę jego możliwości.  Każdy wychowanek ma stworzony własny Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, w którym zawarte są indywidualne cele terapeutyczne. Właściwie dobrana terapia zwiększa szansę na korygowanie niedostatków rozwojowych    i stymulacje wszystkich sfer rozwojowych dziecka. Uczestniczenie w zajęciach grupowych kształtuje kompetencje społeczne i umiejętności współdziałania z rówieśnikami. Wychowawcy stwarzają możliwości do poznania świata, zarówno tego, który jest najbliżej nas, jak i tego,  który jest daleko. Wychowankowie doskonalą i nabywają umiejętności komunikacyjne, zarówno komunikacji werbalnej, jak i komunikacji wspomagającej i alternatywnej oraz umiejętności szkolne. Podopieczni poprzez uczestniczenie w różnorodnych zajęciach mogą odkryć swoje zainteresowania i własne mocne strony, wejść w interakcje z rówieśnikami i budować poczucie własnej wartości poprzez możliwość samorealizacji i wyrażania siebie. 

    Grupa edukacyjna SKRZATY









                        
    Grupa edukacyjna TYGRYSKI
     



















                   Grupa edukacyjna PSZCZÓŁKI